Vanaf 1 april kunnen CITES klanten de aanvragen voor CITES-documenten en EG-certificaten digitaal indienen. Dit gebeurt met behulp van een elektronisch formulier. Iedere aanvrager krijgt onder zijn relatienummer bij Dienst Regelingen toegang tot ‘Mijn dossier’. Dit is een digitaal persoonlijk dossier. Vanuit dit dossier kan de aanvrager het formulier downloaden, invullen en weer opsturen.
Minder fouten
Dienst Regelingen heeft veel ervaring met digitaal aanvragen van subsidies en vergunningen. De uitvoering van de grote landbouwregelingen gebeurt al enkele jaren digitaal. Het elektronisch indienen van aanvragen heeft voordelen voor de klant en voor Dienst Regelingen. Bij digitaal aanvragen is de kans op fouten of onvolledigheid veel kleiner dan bij aanvragen op papier. Dit komt omdat de aanvrager stap voor stap door het formulier wordt geleid. Bovendien gaat het verwerken van digitale aanvragen makkelijker, waardoor de klant sneller een reactie krijgt.
Online hulp
Mochten er toch onduidelijkheden voorkomen bij het invullen, dan is het mogelijk het DR-Loket te bellen. Een medewerker kan dan online op het scherm van de aanvrager meekijken en aanwijzingen geven.
Voor wie geen internet gebruikt
Voor klanten die geen gebruik maken van internet is er een aangepast papieren formulier. Dit kan opgevraagd worden bij het DR-Loket. Oude formulieren kunnen vanaf 1 april niet meer gebruikt worden.